"Negyven pillanatkép" - A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem hallgatóinak irodalmi esszéi (2021)
ISBN: 9786155753664
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem hallgatóinak irodalmi esszéi meggyőződésem szerint azt bizonyítják, hogy a nagy művek és a fontos gondolatok számára nincsenek távolságok, nincsenek korlátok. S tehet-e ennél többet az irodalom?
***
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem hallgatói nem irodalmárok lesznek, de vélhetően egész életük az irodalom közelében telik majd el - szűkebb szakterületüktől függetlenül. Használói, alkalmazói, művészei lesznek az irodalom életre keltésének: színészként, teatrológusként, dramaturgként, népművelőként, bábszínészként és más, effajta, gyönyörű hivatások művelőiként. Vélhetően már akkor is nagy barátai voltak az irodalomnak, amikor felvételiztek erre az egyetemre. A portréik hátoldalán közölt idézetek, szállóigék, mottók is bizonyítják elhivatottságukat. Esszéik pedig, melyekből ez a kötet összeállt, mindenekelőtt azt mutatják meg, hogy az irodalomnak nemcsak avatott tolmácsolói, hanem értői is - már most, "növendék" korukban.
Tartalomjegyzék:
FŰZFA BALÁZS: Előszó
5 ALAPKÉPZÉS ANTAL ÁDÁM: Kölcsey Ferenc: Huszt
13 BAKÓ BORBÁLA: Arany János: Őszikék
18 Szondi két apródja I.
20 Szondi két apródja II.
24 CSIKY CSONGOR ÁBEL: Reklámok
28 ERŐSS NOÉMI - OLTEAN MÁRK: Ady Endre: Búgnak a tárnák
34 Kosztolányi Dezső: Lásd, kisfiam, ezt mind neked adom most
36 FARKAS ESZTER: A szöveg interpretációja vers- vagy szövegmondás esetén
40 GÁSPÁR BIANKA: Meseország mindenkié avagy vizsgáljuk meg közelebbről, amit Dúró Dóra ledarált
43 HAJAS KRISZTIÁN: Underground Závada Péter
57 HOMLOK BERTALAN: Eszmefuttatás Arany János A walesi bárdok című balladája kapcsán
60 KERTVÉLLESY ANDRÁS: Cruelty in-yer-face - avagy Artaud hatása napjainkban
66 MARTON ORSOLYA: Kosztolányi Dezső: Negyven pillanatkép avagy egy filmszalag képkockái
72 MIHÁLY JÁNOS: Sinistra körzet avagy anonim állatok börtöne
77 MOLNÁR GERGELY: Szabó Lőrinc: Szél hozott, szél visz el
83 RÁCZ ATTILA: A magyar irodalom ikonjai a könnyűzenében
88 ROMHÁNYI RÉKA: Korhatáros balladaköltészet
96 SÁNDOR EMŐKE ORSOLYA: Arany János: A lejtőn
105 SEBESTÉNY JAKAB ISTVÁN - SEBESTÉNY JÁNOS: Érzelmek és érzékenység Pilinszky János költészetében
110 SZABÓ DALMA: A királynőt megölni nem kell félnetek jó lesz avagy - alkotó és előadó összművészete
122 TÓTH KRISTÓF ZSOLT: Reklám, művészet
130 TŐRÖS SZILVIA: Bereményi Géza-Cseh Tamás: Váróterem
134 VÁRADI TÍMEA: Arany János: Ágnes asszony
140 VÉN EVELIN: Arany János: Szondi két apródja
145 MAGISZTERI KÉPZÉS BALOGH ZSOLT: Tóték
153 BECSEY-IMREH NOÉMI: Istenkeresés és vertikalitás a huszadik század magyar irodalmában
158 BILIBOK APOLLÓNIA: A hatalmi berendezkedések és brechti jegyek Tasnádi István Közellenség című drámájában
164 KISPÁL ÁGNES-EVELIN: Névintarziák
175 KISPÁL ATTILA: Örökség
177 Névintarziák
182 KOSTYÁK MÁRTON-ÁKOS: Biró Sára: ráncok
183 KOVÁCS KATA MILLA: Krasznahorkai László: Kegyelmi viszonyok (halálnovellák)
188 PASCU TAMARA: Encsy Eszter karakterének összetettsége Szabó Magda Az őz című regényében
195 SZABÓ KRISZTINA: Névintarziák
201 SZEDERJESI TEODÓRA: Mitől válik színpadivá egy szöveg?
204 VINCZE ERIKA: A felborult világ felfordult szereplői
216 A KÖTET ARCAI