Élőnyelvi vizsgálatok anyanyelv-pedagógiai tanulságai (2024)
ISBN: 9786156489487
Guttmann Miklós 1974-től a Szombathelyi Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti Tanszékén (és utódintézményeiben) dolgozott egészen nyugdíjazásáig, 2012-ig. Közben 1981 és 1984 között a Maribori Egyetem Pedagógiai Akadémiai Karán lektori feladatokat látott el.
Az anyanyelvi nevelés folyamatában az irodalmi példák felhasználása mellett jelentős szerepe van az élő beszélt vagy írott nyelvből vett nyelvi anyagnak is. Nyitott szemmel, nyitott füllel járva az emberek között mindenki tapasztalhatja, hogy a beszélt élő nyelv, a nyelvhasználat mennyi egyediséget, sokszor szabadosságot tartalmaz. Ezáltal az egységes köznyelvi kiejtés, nyelvhasználat, valamint a köznyelvi norma eszményi szintje között bizony különbség van. Pontosan ez indokolja a beszélt nyelvből vett nyelvi anyag fontosságát a tudatos, igényes nyelvhasználatra nevelés érdekében. Ezért hasznos az alábbi szöveg, amelyet negyedik osztályosok anyanyelvi óráján jegyeztem fel egyik óralátogatásom alkalmával. "Levettem a vizet a sparheltről. Beleöntöttem a vajlingba. A hokedlin volt a mosogatóedény. Mosogatás után lepakoltam a kredencről a maradék ételt, és a spájzba vittem." E néhány mondatba sűrített és általam kiemelt szavakat gyakran hallják a felnőttektől, a felnőttek nyelvhasználatában Nyugat-Dunántúlon élő iskolások. A szavak jelentésének tisztázása azonban elengedhetetlen.
Tartalomjegyzék:
Előszó 7 Molnár Zoltán - Vörös Ottó: Ajánlás Guttmann Miklós tanulmánykötetéhez 9 Néhány gondolat az óvodai anyanyelvi nevelésről 11 Hangtani vizsgálatok az általános iskolások nyelvhasználatában Vas megyében 14 Vas megyei általános iskolások nyelvének hangtani vizsgálata 29 A Vas megyei általános iskolások zárt ë-zéséről 41 A nyelvi-nyelvjárási környezet és az általános iskolai tanulók nyelvhasználata Vas megyében 52 Szlovén szókészleti egységek muravidéki, magyar anyanyelvű főiskolai hallgatók nyelvhasználatában 56 Hangtani jelenségek változása egy kemenesaljai és egy őrségi iskola tanulóinak nyelvhasználatában 61 A tájnyelv és a kétnyelvűség szerepe az általános iskolai tanulók anyanyelvi nevelésében a Lendva-vidéken 73 A mondatszerkezeti sajátosságok változása általános iskolai tanulók fogalmazásaiban 81 Magyar nemzetiségű egyetemi hallgatók anyanyelv- és magyarságtudata Mariborban 90 Az anyanyelvi nevelés és a nyelvi környezet 95 A gyermeknyelv regionális és tájnyelvi jelenségei Nyugat-Dunántúlon 103 Maribori egyetemi hallgatók magyar nyelvhasználatának jellemzői 110 A kommunikáció és a regionális nyelvi környezet összefüggései nyugat-dunántúli tízévesek nyelvében 118 A nyelvi környezet szerepe az anyanyelvi tantárgypedagógia tartalmának gazdagításában 140 A muravidéki tanulók anyanyelv- és magyarságtudata a nyelvhasználat tükrében 153 A nyelvi környezet és az anyanyelvoktatás 158 A kommunikációs környezet nyelvi jelenségei a tízévesek beszélt nyelvében 165 Az iskola és a regionális nyelviség 173 A kommunikációs környezet és az anyanyelv-oktatási gyakorlat 180 Képek 187