Artmagazin 140. - 2023/1. szám (2023)
ISBN: 9771785306656
Az Artmagazin cikkei a kortárs és klasszikus művészet témakörében jelennek meg a magyar és a nemzetközi eseményekre, kutatásokra, irányzatokra, trendekre egyaránt fókuszálva. Érdeklődésünk a határterületekre is kiterjed: divat és design éppúgy téma nálunk, mint mondjuk a színházművészet, építészet, zene képzőművészeti kapcsolódási pontjai.
ARTMAGAZIN 140.
Andy Warhol szellemében megragadtuk az alkalmat, hogy egy aukciós hírhez kapcsolódóan sokszorosíthassunk, és ezzel olvasóink kezébe is adhassunk egy-egy példányt a 20. század legemblematikusabbnak mondott képéből. Az eredeti mű mintegy hetven milliárd forintos árában egyébként valószínűleg egyesül mindaz, amit Warhol és a képen szereplő Marilyn Monroe jelképez: élet, halál és művészet a sokszorosíthatóság korában.
Ez tehát a címlapunk, belül pedig cikk arról, tavaly milyen más művekért fizettek még rekordárat aukciókon, de arról is írunk, miként változik az idők folyamán egy életmű megítélése - egykori kritikusa néz rá újra Mácsai István festészetére.
Az ötvenes évek fojtásából kibontakozó magyar műkereskedelem kezdeteit tekinti át most induló sorozatunk, amelyben egy olyan gyűjtőnek is emléket állítunk, akit jobban vonzottak az ismeretlen életművek, mint a nagy nevek. Francia és magyar kubista művek azonosítását is végigkövetjük, egy százaléknyi esélyét fenntartva annak, hogy egy művészházaspárból esetleg nem is a férfi volt egy kép alkotója, hanem a nő. Könyvből is olyat ajánlunk, amelyben fiatal, elszánt festőnők lépnek elő a feledés homályából, részben még ma is érvényes kérdésektől gyötörve. Régi művészettörténésznőket is megidézünk: nálunk sajátságos, tulajdonképpen vígjátéki szituációba keverednek, de elég nyomasztó történelmi háttérrel. A múlt század elejéről egy Párizsban karriert befutott magyar grafikus illusztrációinak segítségével felvillantjuk a másféle szerelem akkori arcait, egy tanulmányban pedig arról írunk, Hantai Simon festészetében hogyan játszik egymásba magasztos gondolkodás és alantas, szerves anyagiság. Már volt szó az időben átértékelődő életművekről: ilyen William Egglestoné is, akinek színes fotói a hivatalos kánont megkerülve váltak mostanra kultikussá.
Végül megint pop-art, csak egészen újfajta: egy narancssárga, önmagától felfújódó, majd leeresztő hatalmas, szobányi műanyag tank, ami pár napig volt látható egy budapesti pincében. Ennek kapcsán beszélgettünk a MAGMA nevű kortárs művészeti központ munkatársaival.
TARTALOMJEGYZÉK:
ARTANZIX
4
MŰKERESKEDELEM
Kergyó Zsófia - Szilágyi Róza Tekla: A modern jó befektetés.
2022 műtárgypiaci legjei - külföldön és itthon
6
KIÁLLÍTÁS
P. Szűcs Julianna: Ami a mából hiányzik.
Gondolatok Mácsai kapcsán
18
MŰKERESKEDELEM/TÖRTÉNET
Molnos Péter: Kereskedők, gyűjtők és nepperek az újjáéledő magyar műkereskedelemben I.
Saphier Dezső emlékére
24
GRAFIKA
Tóth Márton: A "másféle szerelem" arcai Vadász Miklós párizsi karikatúráin
32
KIÁLLÍTÁS:
Cserna Endre: Bourbon-szagú színes erdő
40
INTERJÚ
Topor Tünde: MAGMA - beszélgetés Kispál Ágnessel és Kispál Attilával a sepsiszentgyörgyi kortárs művészeti központ vezetőivel
42
TANULMÁNY
Hornyik Sándor: Festői rétegtan, avagy az anyagi és a szellemi valóság sztratigráfiája
52
WANTED
Barki Gergely: Elveszett kubista művek felbukkanása I.
60
KUTATÁS
Békefi Eszter: A két Edith.
Szemezgetés az Adattárból II.
74
GUTENBERG-GALAXIS
Laczai Veronika: Egy sorsközösség emlékei.
Kopócsy Anna: Új nyolcak.
78
ARTMAGAZIN ONLINE
Cikkíró open call
80