Artmagazin 130. - 2021/4. szám (2021)
ISBN: 9771785306533
Az Artmagazin cikkei a kortárs és klasszikus művészet témakörében jelennek meg a magyar és a nemzetközi eseményekre, kutatásokra, irányzatokra, trendekre egyaránt fókuszálva. Érdeklődésünk a határterületekre is kiterjed: divat és design éppúgy téma nálunk, mint mondjuk a színházművészet, építészet, zene képzőművészeti kapcsolódási pontjai.
ARTMAGAZIN 130.
Címlapunk nem kötődik egyik cikkhez sem, csak ránk vonatkozik, vagyis arra, milyen intenzív munka folyt az elmúlt hónapokban-hetekben, mennyi terv született az Artmagazin újraformálására.
Az alapok természetesen maradtak, de rengeteg apró összetevő változott, mind-mind az olvasók kedvéért, persze a szerkesztők szempontjait is figyelembe véve. Úgyhogy itt rögtön köszönetet is mondunk azoknak a munkatársaknak, akiken az Artmagazin és a benne szereplő cikkek kinézete múlik: Horváth Csillának, a grafikusunknak és a 2L stúdiónak, Lakosi Richárdnak és Lakosi Krisztiánnak. És persze a közös munkát koordináló Szilágyi Róza Teklának.
Ő amúgy is otthon van most könyvészeti kérdésekben, hiszen a hamarosan megjelenő, Barakonyi Szabolcs által összeállított és Salát Zalán Péter által tervezett Fortepan Masters könyvről készített interjút. Egyébként a Fortepannak is hálásak vagyunk minden egyes lapszám összeállításakor, ezúttal a Déli pályaudvart még fénykorában bemutató fotókért, de más épületfotókért is. Ezekkel tudjuk indokolni, miért is lenne érdemes megvédeni azt a modern építészeti örökséget, ami szinte szisztematikus pusztításnak esik épp most áldozatul.
Örökségek pusztulásáról szól az a cikkünk, amelyből kiderül, miért szerepel egy Schiele-képen a régi győri, úgynevezett Kecskelábú híd. Nemkívánatos örökségtől próbálunk megszabadulni, felsorolva hamis Szinyei-képek fajtáit, de pozitív örökségről is írunk: szerzőnk Bak Imre egyik képe kapcsán hozza elő a valaha volt Népművelési Intézet szellemiségét.
Új geometrikus tendenciákat ismertető összefoglalónk is a hetvenes évek magyar geometrikus művészeti hagyományának tükrében nézi a mostani műveket, vagyis hozzájuk képest vizsgálja az új stílusjegyeket. De egymáshoz viszonyítva is Horváth Lóczi Judit, Sebestyén Sára és Robitz Anikó művészete három különböző út - bár mindhárom a geometriából indul és az érzékenység felé visz.
Ebben a számban is visszatérünk a preraffaelitákhoz: most azt vizsgáljuk, valójában milyen életet éltek a vásznak fájdalmasan szép hősnőinek modelljei, mi volt újszerű azokban a kapcsolatokban, ami egymáshoz, illetve a férfiakhoz fűzte őket. Az újabb kutatások szerint nemcsak annyi volt a szerepük, hogy, mondjuk, a tüdőgyulladásig feküdtek egy kád kihűlő vízben, hanem alkotótársak is voltak, vagy épp menedzselték férjeik megbízásait.
A női sorssal szemben érzett elégedetlenséget sejtet a háttérben egy másik cikkünk szerzője: a hegedűművésznő, aki házasságkötése után felhagyott a nyilvános szerepléssel - vajon emiatt néz olyan szomorúan még azokon a portrékon is, amelyek hegedűvel a kezében ábrázolják? Hiába festette és rajzolta le őt számos művész barát, mégis derékba tört egy szépen induló pálya?
Eltelik száz év, és szerencsére a világnak ezen a táján már nem társadalmi elvárás a női karrierek feladása férjhezmenetel miatt. Sőt, más tájakon sem: olyan női erőterek alakulhatnak ki, mint az a nemrég megnyílt kortárs művészeti kiállítási helyszín és intézmény, ami minden eddigi - és lássuk be, az itteni közfelfogásban még erősen jelen lévő - előítéletet megcáfol, szóval, olyan nő alapította és működteti, aki bármelyik Vogue-címlapon szerepelhetne, miközben egy hatalmas, hongkongi eredetű nemzetközi cégbirodalom örökösnője, illetve saját vállalkozások létrehozója is. Ezt a kombinációt a magyar mainstream sajtónak még emésztenie kell - feltéve, ha eléri az ingerküszöbüket, hogy itt most minden szempontból áttörés történt.
TARTALOMJEGYZÉK:
ARTANZIX
4
Gyűjtéstörténet
Kovács Ágnes:
Akiknél Klimt és Schiele volt a rajztanár.
A bécsi Lederer-gyűjtemény tragikus sorsa és a magyar vonatkozások
6
Művész/nők
Keserű Luca:
Földi vagy égi szerelem?
Női alakok és alkotók a preraffaeliták oldalán
16
Épített örökség
Branczik Márta:
A Déli
26
Interjú
Szilágyi Róza Tekla:
"Megjelent ez a furcsa szellem, aki magyar volt és átélte a huszadik századot"
Interjú Barakonyi Szabolccsal
34
Háttér
Mucsi Emese:
Eternal smile : )
A neolitikumtól a posztinternet művészetig és vissza
40
Stílustendenciák
Lépold Zsanett:
Rend, tisztaság és érzékenység.
Kortárs geometrikus-konstruktív tendenciák
46
Interjú
Topor Tünde:
Q, azaz a holnap markában
Új kortárs kiállítótér Budapesten: a Q Contemporary
54
Kultúrtörténet
Németh István:
Egy hollandiai kastély magyar úrnője -
Herman Mili, akiért Isaac Israëls és
Jan Toorop is rajongott
60
Tanulmány
Szinyei Merse Anna:
Őszi nagytakarítás.
A Szinyei-hamisítások tipológiája I.
66
ARTANZIX
Fáy Miklós
78